fredag 10 april 2020

Pärlhyacinter

I år blev ingenting som jag planerat. Planen var att ha en vecka semester och åka upp till stugan i Fagersta och fira påsk. Istället blev min semester indragen och jag fick jobba.  

Mamma sitter ensam i karantän i sin lägenhet sedan en månad tillbaka och vi kan inte fira påsk tillsammans. Allt på grund av den här pandemin med coronaviruset Covid 19 som drabbat hela världen så hårt.

Det blir alltså en mycket lugn påsk hemma i lägenheten. Sonen sitter och spelar Minecraft med kompisar över internet och jag har haft tid att pyssla lite.

Jag har länge tänkt prova att göra krukor med lavendel, men jag hade inte rätt material för det hemma så istället fick det bli pärlhyacinter och det passar ju bra nu på våren.


 



Jag började med att skriva ut några små krukor med min 3d-skrivare. 




Sedan målade jag mina krukor så att de skulle se ut som gamla väl använda terrakottakrukor. Jag använde vanlig konstnärsfärg av akryl.







Jag hittade ingen tunn grön ståltråd hemma så jag fick några av min mans förbrukade stålsträngar från gitarren, som jag klippte lagom långa bitar av. 







 Sedan målade jag dem gröna med grön akrylfärg blandad med lite vitt. Stack ner dem i en svamp så de fick torka.




När färgen torkad doppade jag spetsarna i vanligt trälim och sedan rullade jag topparna i lite sand. Sedan fick de stå och torka igen.


 





Sedan doppade jag de sandiga topparna i lite grålila färg.



I krukorna hällde jag lite sand i botten och fyllde med lim upp till kanten och doppade i sanden.



Sedan stack jag ner granbarr från vår gamla plastgran i limmet och friserade lite med saxen.




Efter det målade jag blommorna en gång till. Denna gång med blå färg som jag duttade på med pensel.




Och så här blev de. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar