torsdag 16 januari 2020

Ett nytt Dallas



Senaste året har jag varken haft tid eller lust att pyssla med dockskåp eller blogga och häromdagen fick jag frågan av en kompis om jag inte kunde visa något nytt jag gjort eller skriva lite hur man renoverar dockskåp på min blogg. 

Kanske lusten att pyssla kommer tillbaka.
I så fall blir mitt nästa projekt det här Herrgårdshuset eller Dallas som många kallar det.

Dockskåpet fick min mans barnbarn för ett par år sedan, men hon hade inget större intresse av att leka med det så min mans dotter frågade om jag ville ha det, och det ville jag ju. 
Jag har haft det i drygt ett år men inte hunnit ta tag i renoveringen än. Det är i stort sett i ganska bra skick med fina tapeter, men behöver nya golv i vissa rum. 

Det som skiljer det här Dallashuset från mitt andra är att det här är en betydligt senare modell från slutet av 80- början av 90-talet. 
Här är det genomgående ljusa tapeter som gäller enligt tidens mode. Alla bruna och svarta detaljer, trappräcken med mera är nu vita. 

Till Herrgårdhuset på 70-talet fanns det fronter att köpa till, det gjorde det inte till de här huset från sent 80-tal.
Ibland blir folk konfunderade när de köpt fronter till sina 80-90 tals Dallas och inser att den nedre fronten inte går att sätta på. Det beror på att de nyare Dallashusen varken har det långsmala hålet i golvet på terrassen eller de skenor där man skulle skjuta in fronten i nedre våningen


.

1 kommentar:

  1. Vad roligt! Hoppas det kommer mer uppdateringar om renoveringen :)

    SvaraRadera