torsdag 29 augusti 2013

Julbyn

Kanske verkar lite tidigt att tänka på julen redan nu men jag måste ju visa mina senaste inköp och det tar ju lite tid att planera för att få det klart till jul.
 
Så här såg i alla fall vår lilla julby ut i julas:
 
 
Julbyn är tänkt att vara i skala 1:24 eller däromkring. Kyrkan som tillhört min sambos mamma som dog 1 september förra året, är i betydligt mindre skala, så även kyrkfolket men jag har planer på att så småningom göra en kyrka i skala 1:24. Har redan en del saker till kyrkan som ligger och väntar....

 
 De röda små husen har min farfar Martin tillverkat på 60-talet. Det var de som var starten till vår julby


 
Den här byggsatsen köpte jag på REA för halva priset efter jul på Panduro. Såg att den även finns att köpa till den här julen och att den kostar 99 kr. Tanken var att gör ett pepparkakshus som på bilden men nu är jag lite inne på att göra en röd stuga till julbyn.
 
 

 
I går hämtade jag paket med byggsatser från Lek och Klura på posten. Jag har köpt en byggsats med små möbler i skala 1:24. Det står inte i beskrivningen vilken skala det är, men av andra dockskåpsfantaster på Facebook har jag fått lära mig att de motsvarar den skalan. Möblerna ska jag placera i de små husen i julbyn.
Loket och vagnarna vet jag inte heller riktigt vilken skala det är men av måtten att döma bör de passa i julbyn. Hur ska jag få plats med allt? :)
Byggsatsen längst ner på bilden har jag köpt till min sons Lundbydockskåp. Han har redan ett exakt likadant möblemang som vi köpte som byggsats på ÖoB så det bör vara samma skala ungefär 1:12-1:16 eller däromkring. Jag ville ha en till likadan säng som han hade förut i sitt Lundbyhus, Barnstolen och vaggan behåller jag nog själv för det har han ju som sagt redan förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar