onsdag 14 februari 2018

Lite mer från 3D-skrivaren

Har lekt lite med min 3D-skrivare igen. Jag har hittat så mycket roligt på nätet som man kan skriva ut. En del som jag hittat är egentligen i helt fel skala för dockskåp, men det går att ändra på storleken innan man skriver ut. En del saker har jag minskat ner till 10-20% av den ursprungliga skalan. Det är mycket spännande att se resultatet, ibland blir det helt fel och ibland blir det bättre än förväntat.

Vi har köpt lite nytt PLA-filament i nya färger, blir ju lite tråkigt att bara skriva ut i vitt och svart. Min man är förresten klar med sitt RC-flygplan nu, det blev riktigt fint, hoppas det kan flyga också! Kanske visar en bild på det senare.

Den här veckan har det blivit mycket utskrivet i rött. Blev först lite förvånad över att det röda filamentet vi köpt visade sig vara lite genomskinligt, men det blev riktigt fint. Dockskåpsfolket har nu fått en ny vattenkanna, en radio,en brödrost och en stjärna till julen. Lite Marimekko-inspirerade småskålar och en vacker hjärtask till Alla hjärtans dag blev det också.💓



Till den här fotogenlampan har jag använt ett vitt halvgenomskinligt filament som ser ut som frostat glas. Lampan var egentligen menad att skrivas ut i normal storlek att användas som teaterrekvisita men jag skalade ner den till dockskåpsstorlek. Lampan (förutom skärmen) är utskriven i ett enda stycke helt i vitt och sedan har jag målat med guldbronsfärg från Humbrol. Skärmen som hörde till lampan blev misslyckad vid utskriften så jag hittade en annan kupolformad skärm som jag skalade ner till lämplig storlek innan jag skrev ut och som passade perfekt till fotogenlampan.


4 kommentarer:

  1. Superfina! Är det verkligen så enkelt att hitta modeller ochs skriva ut dessa? Jag tycker att det verkar jättespännande men också svårt att få till det.
    Har du tänkt sälja några av grejerna så är jag spekulant:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte svårt. Det mesta jag skrivit ut har jag hittat på thingiverse.com. Det behöver inte vara dockskåpsstorlek på det man vill skriva ut, man kan ändra skalan i skrivarens program. Jag har till exempel skrivit ut jugendlampor som är 10% av ursprungsstorleken, men jag är inte riktigt klar med det elektriska än, så därför har jag inte visat dem. Önskar bara att jag kunde rita egna saker i CAD att skriva ut.
      Är det något speciellt du skulle vilja ha utskrivet så kanske jag kan hjälpa dig.

      Radera
  2. Jag skulle hemskt gärna köpa några "Marimekko-skålar" och en vattenkanna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du mejlar dina adressuppgifter till yvonneeriksson67@gmail.com så ska jag skriva ut dem åt dig och skicka.

      Radera