torsdag 24 augusti 2017

Jean och Tofa

Har ni, som jag, betraktat alla dessa udda möbler av plast eller trä som skräp? Ni vet de där som man får på köpet ibland när man köpt en hel hög med dockskåpsmöbler eller ett dockskåp, Vad ska man göra med dem liksom? De går inte att sälja för ingen vill köpa. De ligger undanstoppade i nån kartong. 

Så har det varit för mig tills alldeles nyligen. Jag köpte dockskåpsmöbler av en kompis mamma som håller på med loppisar. De visste att jag gillar dockskåpsmöbler och frågade mig om jag var intresserad. Jag köpte möblerna osedda vid två tillfällen för 40 respektive 100 kr. När jag fick hem dem var jag inte så imponerad. -Nej inte dessa Jean-möbler igen!



Men plötsligt såg jag dem i ett nytt ljus! De är ju inte så fula egentligen. De här röda och vita möblerna från Jean West Germany är ju alldeles bedårande egentligen. Sätter dem kanske i mitt ena Briohus tills jag hittar de rätta Briomöblerna. De är i Lundbyskala.


Här är ett barnkammarset från Jean.



Här är ett kök från Jean.
Mindre skala än Lundby.


Badrum från Jean.


Underbara möbler från Tofa i dåvarande Tjeckoslovakien. Har aldrig sett de bruna förut. Bara de röda. Kan det vara 70-tal? De verkar som ingen lekt med dem, de känns alldeles nya.




Ska nog plocka fram alla mina möbler från Jean West Germany och kanske möblera ett helt dockskåp med dem. Kanske börja samla på dem? De är ju så billiga att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar