torsdag 14 november 2013

Jugendsoffa

Försöker få klart mitt Jugendskåp till jul. Jag är inte alls nöjd med tapeterna i undervåningen men omtapetseringen får nog vänta till efter jul och likaså inredningen av vindsvåningen. Däremot vill jag gärna få klart köket och de tre rummen. Invånarna i huset har också beställt en soffa som de vill ha levererad före jul :)
 
Hittade ingen lämplig soffa i handeln som passade så då får man göra en själv....
Sagt och gjort! Jag byggde soffan på fri hand med hjälp av bilder från internet. De enda verktyg jag haft är en liten gersåg samt en multislip.
Ryggstödet är av 3 mm plywood, sitsen gjorde jag av de numera berömda tändvedstickorna från Biltema, benen gjorde jag av en avsågad spont från en furubräda (som jag dessutom använt som blompinne innan, man tager vad man haver) ryggen och sitsen är gjord av skumgummi och brunt läder. Sidorna gjorde jag av balsaträ som jag klädde in i läder och på dem klistrade jag armstöd gjorda av en tungspatel. Betsade allt trä med mörk ekbets.
 Till sist målade jag "möbelspik" på lädret med guldfärgat hobbylack.
 
 
 
 
 
 

 
De främre benen är jag väldigt nöjd med. Tyckte jag fick till lökformen (typiskt jugend) riktigt bra. Soffan blev lite sned och vind här och där men jag tror mitt dockskåpsfolk blir nöjda ändå :)

2 kommentarer:

  1. Den är jättefin, så det är klart de måste bli nöjda ;)
    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja de har ju inte så mycket att säga till om ;)

      Radera