torsdag 31 januari 2013

Ett försök till kristallkrona

Såg en så fantastisk vacker kristallkrona på Minimi och blev inspirerad till att göra en egen kristallkrona av en mässingslampa jag köpt.
 
 
Så här såg lampan ut jag köpte:
 
 
 
 
 
 Köpte facetterade droppformade glaspärlor på Panduro och provade först en tjockare mässingstråd, men det blev stelt och otympligt:
 
 
 
 
Slaktade ett tidigare försök till kristallkrona och använde glaspärlorna till den nya kronan:
 
 
 
 
 Hittade tunn smidig mässingstråd i mina gömmor. Det är ett sånt där mässingsnät som finns på en del vinflaskor, som jag sparat. Den visade sig vara utmärkt att använda till pärlorna. Tråden är tunn, smidig och stark och går inte av så lätt även om man böjer tråden fram och tillbaka.
 
 
 
 
Klippte av en bit tråd, ca 6-7 cm och gjorde en ögla i ena änden, det är öglan jag ska trä över ljuset precis som en ljusmanschett:
 
 
 
 
Trädde på en liten rund pärla och en droppformad:
 
 
 
 
Så blev den när den blev klar:
 
 
 
Gjorde sex likadana och satte en rund större glaspärla i mitten av kristallkronan:
 
 
 
Den blev rätt söt men jag är inte riktigt färdig ännu. Hade tänkt trä på en mässingspärla upptill och försöka fästa en rad till med droppformade pärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar